در حال آماده سازی ...

جدا کردن فضاهای خانه بدون دیوار کشی

آیا فکر می‌کنید به راه بهتری برای استفاده از فضای خانه‌تان نیاز دارید؟ آیا می‌خواهید فضای ورودی منزلتان را از هال و پذیرایی جدا کنید؟ آیا احتیاج به تقسیم سالن پذیرایی بزرگتان به دو فضا با دو کاربری متفاوت دارید؟ یا اینکه به فکر راهی برای جدا کردن اتاق خواب دختر و پسرتان با کمترین دردسر و هزینه هستید؟ آیا به دنبال ایجاد یک فضای اختصاصی برای کار یا سرگرمی هستید؟ یا صرفا علاقه‌مند به یک چیدمان متفاوت برای منزلتان هستید؟ تا حالا اسم روم دیوایدر به گوشتان خورده؟ پاراوان چطور؟ اگر می خواهید در مورد انواع پارتیشن بیشتر بدانید به خواندن ادامه دهید.

روم دیوایدر یا تقسیم کننده اتاق

 

روم دیوایدر یا تقسیم کننده اتاق

 

معمولا وقتی اسم جداکننده اتاق یا روم دیوایدر به گوشمان می خورد اولین چیزی که در ذهنمان نقش می بندد یک پارتیشن خانگی یا اداری است. در واقع این ذهنیت کاملا درست بوده و  پاراوان ها یک نمونه از انواع روم دیوایدرها هستند که به دلیل قدمت طولانی‌تر، همه‌ی ما با آن‌ها آشنایی داریم.

روم دیوایدر ( room divider ) معادل فارسی رایجی ندارد. اما استفاده از الفاظی مثل جداکننده فضا، تقسیم کننده فضا و یا حتی پارتیشن‌ها درست است. 

شاید با آشنایی بیشتر با تقسیم کننده‌های فضا، متوجه شوید که به دلیل نیاز به محیط شخصی و حفظ حریم خصوصی در بین ما ایرانی‌ها  می تواند بسیار پرکاربرد باشد.

از چه زمانی جدا کننده‌های اتاق در زندگی انسان‌ها راه پیدا کرد

 

پارتیشن سنتی

 

جداکننده‌های اتاق یک راه حل مدرن در طراحی داخلی نیست. تاریخ استفاده از آن‌ها به 4 قرن پیش از میلاد باز می گردد و ایده‌ی صفحه‌های تاشو از چین باستان سرچشمه می گیرد. تقسیم کننده‌های اتاق  هم فضاهای مختلف را از هم تفکیک می کردند و هم نقش یک بوم نقاشی ایده آل را برای هنرمندان بازی می کردند. این هنر معماری و نقاشی در میان مردم ژاپن نیز رایج بود.

سالن نشیمن خود را به یک فضا با دو کاربری تبدیل کنید

هدف از تقسیم اتاق‌ها و نشیمن‌ها چیست؟

امروزه خانه‌ها تنها جایی برای پناه بردن در پایان روز نیست، بلکه محلی برای بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی از جمله کار و سرگرمی است. پس باید به دنبال یافتن راه‌های خلاقانه برای تقسیم خانه و استفاده حداکثری از فضایی که داریم، باشیم.

ساخت هوم آفیس با پارتیشن در خانه

 

هوم آفیس با پارتیشن

 

در این روزها کار در منزل یا دور کاری رواج بیشتری یافته است، داشتن تمرکز کافی و فضای مناسب از الزامات برای کار در خانه است. با استفاده از روم دیوایدرها و جداسازی محلی که برای کار در نظر گرفته اید با سایر فضای زندگی به کیفیت زندگی خود بیافزایید و یک هوم‌آفیس ایده‌آل داشته باشید.

راحت ترین راه ایجاد فضای مطالعه در خانه

 

فضای مطالعه در خانه با روم دیوایدر

 

دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد علاقمند به یادگیری، همواره دغدغه‌ی محل مناسب برای مطالعه را دارند. بخصوص که در دوران همه گیری ویروس کرونا و در خانه ماندن‌ها این نیاز بیشتر از پیش خودنمایی می کند.

به راحتی با استفاده از روم دیوایدر‌ها می توان فضایی مناسب برای مطالعه ایجاد کرد. با طراحی یک جداکننده فضا مشابه به یک کتابخانه که دارای قفسه و باکس‌های مختلفی است می توان کاربری کتابخانه را هم برای این سالن مطالعه خانگی فراهم کرد. البته این ایده‌ی خلاقانه صرفا در منازل کاربرد ندارد و بسیاری از مدارس و کتابخانه‌ها هم از آن استفاده می‌کنند.

حریم شخصی بیشتری برای خود قائل شوید

 

حریم شخصی بیشتر با پارتیشن خانگی و اداری

 

خیلی از ما از پارتیشن‌ها را در اتاق خواب‌ها یا جلوی سرویس‌های بهداشتی برای حفظ بیشتر حریم شخصی افراد استفاده می کنیم. این نیاز به فضای اختصاصی در همه‌ی ما وجود دارد و میزان آن در مردم با فرهنگ جامعه رابطه مستقیم دارد.

 

جداکننده راهروی ورودی

 

اگر شما روی پیدا بودن کل فضای خانه‌تان به محض باز شدن درب خانه مشکل دارید و حریم شخصی بیشتری می‌پسندید می‌توانید با پارتیشن جداکننده پذیرایی، راهروی ورودی و نشیمن را از هم تفکیک کنید.

جداکننده راهروی ورودی و حفظ حریم شخصی

 

 

 چه فضاهایی با چه نقشه‌ای بیشتر به پارتیشن و جداکننده فضا احتیاج دارند؟

پارتیشن‌ها و روم دیوایدرها بیشتر مناسب برای فضاهای مستطیل شکل است. چرا که خلاقیت و کاربری بیشتری را به ارمغان می آورد.

پارتیشن برای خانه مستطیلی

 

روم دیوایدرها راهی نجات دهنده برای کاربری های متفاوت اتاق خواب کودکان

  • تعیین یک مکان خواب

بسیاری از پدر مادرها ترجیح می دهند فضایی برای استراحت و خواب فرزندشان در نظر بگیرند و به این منظور به استفاده از روم دیوایدرها روی می آورند.

  • مدرسه را به خانه بیاورید

این روزها که آموزش مجازی حسابی سر و صدا کرده و شیوه جدیدی از تحصیل و یادگیری به وجود آمده، ایجاد فضایی برای آموزش فرزندان و ایجاد مدرسه در خانه اهمیت پیدا کرده است. 

  • محل بازی بچه‌ها

ایجاد فضایی برای بازی، یادگیری فرزندان و رشد تمام  جنبه‌های فکری و مهارتی آن‌ها از ملزومات برای خانه‌هایی است که بچه‌های در سن رشد دارند.

10 دلیل برای استفاده از جداکننده های فضا

 

دلایل استفاده از روم دیوایدرها

 

1. آیا ترجیح می دهید فضای استراحت و غذاخوری از هم تفکیک باشد؟ کم هزینه ترین و خلاقانه ترین راه حل استفاده از تقسیم کننده‌های اتاق است. تا بدون نیاز به دیوارکشی بهره وری بیشتری از خانه خود و فضایی که دارید ببرید. این شیوه از استفاده از جداکننده‌های فضا در دکوراسیون داخلی استودیو آپارتمان‌ها کاربرد زیادی دارد.

 

جداسازی فضای خانه با پاراوان

 

2.جداکننده‌های فضا بر خلاف دیوارها جلوی نور را نمی گیرد و به روشنایی و بزرگ‌تر نشان داده شدن خانه‌تان کمک می‌کند.

 

جداکننده های فضا نور خانه را کم نمی کنند

 

3.روم دیوایدرهای مدرن‌تر بر خلاف دیوارها و پارتیشن‌های معمولی قابلیت دسترسی دو طرفه دارند و تنها یک تقسیم کننده فضا نیستند بلکه می‌توانید برای نگهداری بعضی از وسایل یا حتی تزئین خانه و محل کارتان از آن‌ها استفاده کنید. 

جداکننده های فضا قابلیت دسترسی دوطرفه دارند

 

4.از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنید علاوه بر تاثیر بیشتری که در نور خانه یا محیط کارتان دارد فضای خصوصی‌تری را برای شما ایجاد می‌کند و همچنین تا حدودی عایق صدا نیز می‌باشد. 

پارتیشن شیشه ای

 

5.می توانید خلاقیت بیشتری بنا به سلیقه‌تان به خرج دهید برای مثال یک کمد با ارتفاع کم با گلدان‌هایی طبیعی می‌تواند نقش یک جداکننده اتاق را برای شما بازی کند. بدین ترتیب ارتفاع روم دیوایدر هم قابل تنظیم است.

 

6. قیمت پارتیشن یا هزینه‌ای که برای یک روم دیوایدر متحول می‌شوید بسیار کمتر از هزینه بازسازی خانه یا حتی کشیدن یک دیوار ساده است.

 

7. ساده بگیرید و با کمترین امکانات و حداقل هزینه دست به کار شوید. مثلا حتی از یک پرده ساده بعنوان روم دیوایدر استفاده کنید و برای مثال محیط غذاخوری را از نشیمن جدا کنید.

جداسازی فضا با پرده

 

8.در خانه‌های کوچک می توانیم با روم دیوایدرها نیازهای بیشتری را برطرف کنیم. هم فضایی شخصی داشته باشیم و هم از قابلیت جاسازی بعضی از وسایل استفاده کنیم.

پارتیشن برای خانه کوچک

 

9.یک روم دیوایدر با کمی خلاقیت و طراحی خوب برای یک خانه کوچک، می تواند هم نقش تقسیم کننده فضا را به عهده داشته باشد، هم جاکفشی، هم کتابخانه و هم به نوعی میز کنسول.

10.استفاده از روم دیوایدر باعث می شود انعطاف بیشتری در فضای خود داشته باشید. در مواقعی که بخواهید:

  • چیدمان دکوراسیون خود را عوض کنید
  • فضا را بزرگ یا کوچک کنید
  • هر دو فضا را ترکیب کنید و به حالت قبل برگردانید

این آزادی عمل را دارید که با جابجایی روم دیوایدر در کمترین زمان به خواسته خود برسید.

 

ویژگی‌های اصلی یک روم دیوایدر ایده آل

  • کیفیت

مثل هر خرید دیگری در انتخاب جداکننده‌های فضا نیز کیفیت اهمیت ویژه ای دارد.  میزان توجه به کیفیت وابسته به کاربری، نیازها و بودجه‌ی شما دارد. 

  • سبک بودن

پارتیشن‌ها یا هر نوع دیگری از روم دیوایدرها برای تنوع، خلاقیت و زیبایی استفاده می شوند، سبک بودن این فرنیچر به جابجایی راحت تر آن‌ها و داشتن کاربردهای متفاوت می تواند مفید باشد.

  • برطرف کردن تمامی نیازها

توجه به نیاز و فضایی که دارید برای تهیه یک روم دیوایدر نقش مهمی در انتخاب شما دارد. هیچوقت زیبایی یا مناسب بودن قیمت را فدای کالای مناسب و موردنیازتان نکنید.

  • ایمنی

از این جداکننده‌های فضا معمولا در محل‌های با دسترسی زیاد منازل و ادارات استفاده می شود ایمن بودن این دست از مبلمان مهم است. بخصوص در خانه‌هایی با فرزندان کوچک این نکته اهمیت بیشتری می‌یابد.

  • زیبایی

خلاقیت و شجاعت نوآوری به خرج دادن در دیزاین خانه عموما شما را منحصربه‌فرد می کند. استفاده از روم دیوایدرها در زیبایی و تنوع بخشیدن به خانه جدای از سایر نیازها به شدت تاثیر  گذار است.

 

پارتیشن خانگی

 

تقسیم کننده‌های فضا؛ یک انتخاب منحصر به فرد برای دکوراسیون خانه و اداره

تمام نکات و توضیحات درباره جداکننده‌های اتاق یا اصطلاحا تبدیل کننده‌های یک اتاق به دو اتاق را با هم بررسی کردیم. اگر شما نکته‌ی دیگری به ذهنتان می رسد می‌توانید با ما در میان بگذارید و از تجربیاتتان در استفاده از روم دیوایدرها ما را نیز بهره‌مند کنید.

همینطور اگر سوالی داشتید یا احتیاج به مشاوره رایگان داشتید روی کارشناسان ایده رو حساب کنید.

Captcha

مطالب پیشنهادی

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6313 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر2995 بازدید

کمد ام دی اف یا هایگلاس؟

مختصر و مفید به زبان ساده در مورد انواع متریال مورد استفاده در ساخت مصنوعات چوبی
Alternate Text
0 نظر6192 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5445 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2493 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر4942 بازدید